vrijdag 18 juli 2008

Dag 8; Veul…

Vandaag heel veel gedaan. Vanmorgen hebben we eerst de camper weer vol getankt (geen leuke hobby… ding rijd 1:4,19 en zijn 130 dollar kwijt) waarna we vervolgens eerst in Banff met de Gondola omhoog gegaan zijn de Sulphur Mountain op. In 8 minuten wordt je de berg op gehesen in een gondel voor maximaal 4 personen en van waaruit je een adembenemend uitzicht hebt. Boven aangekomen kun je hier wat rond wandelen en wat eten of drinken in het restaurant. Nog even een praatje gemaakt met een Canadees die in Twello heeft gewoond en in Laren werkte voor ene Pietur the Greaf . ‘Do you know him?’ Nou, I noow a Peter de Graaf, but joe doont work for him…

Nadat we hier weer veel foto’s van hebben gemaakt zijn we weer naar beneden gegaan met de gondel en verder op pad gegaan naar Johnston Canyon waar de Lower en Upper Falls te vinden zijn. Deze watervallen zijn te bewandelen via een redelijke steil pad waarover je een half uur doet naar de Lower Falls en 1,5 uur loopt naar de Upper Falls. Regelmatig heb je weer een prachtig uitzicht over dit overdonderend schouwspel van de natuur. Het maakt een aardige pokkeherrie…

Na deze watervallen zijn we naar de Vermillion Pass gegaan waar we onderweg langs de plek reden waar de twee continentale platen bij elkaar komen en wel te verstaan de Pacific en Atlantic plate. Hier stap je dus van het ene continent naar het andere. Even doorrijden en we komen aan bij Marble Canyon. Hier heeft in 2003 een door bliksem ontstane bosbrand gewoed die 170 km2 bos heeft verwoest in 40 dagen tijd. Het is wederom indrukwekkend om te zien dat de natuur dit om de 200 á 300 jaar nodig heeft om weer nieuw leven te laten creëren. Hier in de Marble Canyon loop ook weer een waterval die door de eeuwen heen een flinke geul heeft uitgesleten door het gesteente. Het water is hier ook weer zo blauw door de mineralen die er in zitten.

Om nog meer blauw water te zien zijn we rond 17:00 uur naar Lake Moraine gereden wat in de buurt van Lake Louise ligt, waar we gisteren al geweest zijn. De grootste drukte was al weer geweest en wij konden nu dus rustig rond kijken over dit prachtig meer. In tegenstelling tot Lake Louise, is Lake Moraine meer natuurlijker en heeft minder steigers, relingen en dat soort menselijk ingrepen. Het meer is daarom niet minder mooi. Ook liggen er nog een hoop boomstammen in het water in het aansluitend riviertje en een aantal personen wil om de een of andere reden graag naar de overkant. De chipmunks rennen er per slot van rekening toch ook zo over. Helaas is het drijvend vermogen van een boomstam met een chipmunk anders dan die van een mens en zinkt deze aardig snel. Resultaat: een natte broek voor niet één, niet twee, maar voor een hoop onwetende toeristen, ondergetekende daarbij uitgesloten. Maar het is toch wel vermakelijk om die gasten zo te zien.

Na Lake Moraine zijn we een stukje terug gereden naar Lake Louise Village en hebben een hapje gegeten bij het Mountain Restaurant (voor het eerst bizon burgers gehad…)
Na deze eenvoudige doch voedzame maaltijd zijn we weer in de camper gestapt en weer richting onze camping gereden via de Bow Valley Parkway welke parallel loopt aan Highway 1. Op deze weg zou je in principe nog wel eens beren tegen kunnen komen. Nou we hebben helemáál geen beren gezien! Wat we nog wel hebben gezien zijn twee elanden. Dus toch nog iets van Wildlife gezien. Wist u dat er in Canada jaarlijks meer mensen worden gedood door een eland dan door een beer? (Weer iets geleerd…)