vrijdag 18 juli 2008

Dag 7; Banff en Lake Louise

Om 6:00 uur gaat de wekker al, zodat we vandaag vroeg richting Banff kunnen rijden. Via Field en Golden rijden we eerst richting Lake Louise. Onderweg komen we ook nog eens door een tijdzone. We zaten steeds in de Pacific Time zone (UTC -9) en komen nu dus in Mountain Time Zone (UTC -8) terecht, dus onze horloge mag een uur naar voren. Verlies je dus gelijk weer een uur van de dag, dus moet je op een of andere manier je 24 uur in 23 zien te proppen. In het Yoho National Park zijn we nog wel bij de Spiral Tunnels gestopt. Dit is een spoorweg waarbij je de kop van de trein al uit de achtvormige tunnel komt terwijl het eind er nog in moet komen en hij kruist zichzelf dan ook nog een keer. Maar helaas. We hebben meer dan een half uur gewacht en geen trein gezien. Op de borden stond dat de trein ook niet echt op gezette tijden langs kwam. Helaas hebben we niet zoveel tijd.

Maar nu eerst naar Lake Louise. Dit meer is vernoemd naar een dochter van Koningin Victoria (boeie…) en heeft een bijzondere blauwgroene kleur. Dit komt door de mineralen die in het water zitten, zodat alleen blauwgroene kleur wordt gereflecteerd. Het is immens druk met allerlei toeristen en vooral Japanners. Al gauw pakken we een wandelroute de berg op naar Mirror lake en Lake Agnes. Bij dit laatste bergmeertje staat een theehuis, dus dat lijkt ons wel wat. Na 3,4 kilometer en ongeveer 1,5 uur bergop gelopen te hebben zijn we dan eindelijk boven en kunnen we genieten van onze Earl Grey, white tea en sandwich with cheese en cuccumber. Aangezien we ook nog een camping moeten zoeken in Banff moeten we helaas ook weer redelijk op tijd naar beneden en onze camper weer vinden op de vele parkeerplaatsen.

Vervolgens zijn we naar de Tunnel Mountain Road gereden waar een grote kampeer terrein ligt en waar ze gelukkig nog plek hadden. De kleine chipmunks komen ons al welkom heten en even later staat onze camper perfect waterpas onder een hoek van 30 graden de verkeerde kant op…
’s Avonds zijn we Banff zelf nog even ingegaan en dit is daadwerkelijk een sfeervol plaatsje waar het reuze gezellig is. Rijdt je het stadje in op zoek naar een parkeerplaats en zie je aan de andere kant van de straat nog een mooi plekkie om je camper neer te plempen, stopt er een vriendelijke dame om ons te zeggen dat dat nie goed nie is om je auto zo tegen het verkeer in te parkeren. Krijg je een fikse boete voor en die zijn al niet mals in Canada. Dus wij de camper maar weer draaien en nu met de neus de goeie kant op…

In het centrum van Banff hebben we beide nog een goede wind en waterdichte jas gekocht tevens als souvenir en zeer handig als het weer gaat regenen. Af en toe hebben we een buitje, maar over het algemeen hebben we toch geluk met het weer gehad. Hopelijk blijft dit zo hoewel de weervoorspellingen voor de komende dagen iets minder zou zijn. We zullen zien.

Oh ja, wederom worden we welkom geheten door de kleine chipmunks.