dinsdag 10 februari 2009

Fotoshoot VW Henkie













Gisteravond hebben we dan uiteindelijk toch nog het vervolg op de vorige fotoshoot gehad van de VW Golf van Henkie, een collega van mij. Deze shoot hebben we gehouden in de "skuur" (Genemuidens voor Schuur) bij hem thuis. De intentie was om in een volledige donkere ruimte de auto te fotograferen met een enkele losse flitser, en wel zodanig dat je de hele auto - de zichtbare zijde dan wel - hebt belicht zonder de omgeving te zien. Uiteindelijk is dit niet helemaal gelukt, maar we weten waar het niet helemaal goed ging. Onder het motto: "Ik maak geen fouten, ik heb alleen gigantisch veel leermomenten."

Naast de aanwezigheid van Henrik (aka Grijpgrage-Henkie) waren ook collega fotograaf Benny de Leeuw en Sanne aanwezig. Benny voor wat extra technische bagage en Sanne voor haar directe leidinggevende capaciteiten (is en blijft een vrouw natuurlijk...)

Benny als assistent om te zorgen dat ik
niet over de netsnoeren en haspels struikel...

Technische gedeelte (mag overgeslagen worden indien dit te saai wordt...)
We zijn begonnen met een kale losse Nikon SB-600 flitser te gebruiken om daar mee te belichten. In het donker langs de zijkant van de auto gegaan en maar op de testknop gedrukt om te flitsen. Maar aangezien dit bijna een puntlicht is zie je dit erg duidelijk weerspiegelen in de auto als stippen. Dit kun je natuurlijk gebruiken en benadrukken, maar dit wilden we in eerste instantie niet. Dus daarna overgegaan op de Falcon Eyes SS-200F flitskop met softbox, dit geeft een wat diffuser licht. Waar je wel op moet letten is het feit dat de softbox nu wordt gereflecteerd en dat geeft nu witte blokken als reflecties. Dit zag je vooral aan de randen van de zijpanelen en motorkap. Als je geen overlap had zag je strepen op de auto wat er niet mooi uit zag. Daarna dus kortere overgangen gemaakt door kleinere stappen te maken langs de auto en maar flitsen.
Flitsen met de SB-600 (Foto B. de Leeuw)

Je moet er wel op letten dat de lichtbron dicht bij de auto staat en weinig vermogen heeft, anders krijg je te veel strooi licht op de achtergrond die we juist donker willen hebben. Waar ik pas na de fotoshoot aan dacht is dat je mijns inziens met weinig (flits)licht moet werken en dan juist vaker gaan belichten zodat met name de reflecties van bijvoorbeeld de softbox meer in elkaar overgaan en geen harde lijnen krijgt. Maar dat is voor een volgende shoot.
De verschillende belichtingen met de softbox.
(Timelaps foto van B. de Leeuw)

Om direct het resultaat te zien hadden we een kleine TV met een composiet ingang meegenomen en hier de camera op aangesloten. Zo is het niet nodig om eerst het kaartje uit je camera over te zetten naar een computer.
Sanne en ik bekijken direct het resultaat.
(Foto B. de Leeuw)

Spoken
Toen we hier eerst mee klaar waren hebben we nog even wat anders geprobeerd. Zet Henkie voor de auto - FLITS - zet hem voor de auto - FLITS - zet hem naast de auto - FLITS.... Krijg je dus drie Henkies (of je dat wil is een tweede vraag...) maar ziet er wel leuk uit.
Ghost Henrik

Nadat Henrik op de foto is gezet kon Sanne ook niet achter blijven en hebben we die ook nog op de foto gezet.
Sanne, Sanne en Sanne...

Maar uiteindelijk ging het toch om de onderstaande foto. Uiteindelijk moet ik toch zeggen dat het enigszins is meegevallen. Met een beetje Lightroom en Photoshop is er toch nog iets van kunnen maken. Het mooiste zou natuurlijk zijn dat er een mooie Jaguar MKII uit 1969 stond in de kleur Britisch Racing Green. Maar dat komt dan nog wel een keer...


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Topper... en bedankt hè!

Unknown zei

Echt heel mooi gemaakt!

Übermaster


........
Sanne Sanne Sanne....!!
........