maandag 27 juli 2009

Vakantie Regensburg en Tsjechië (Deel 1)

Zoals een aantal mensen al heeft opgemerkt zijn we weer terug van vakantie. Anders dan vorig jaar is de weblog niet dagelijks bijgewerkt met het reisverslag. Dit komt doordat we dit keer geen internet tot onze beschikking hadden. Maar niet getreurd; voor de geïnteresseerden onder jullie volgt hier in een aantal delen het complete reisverslag die we uiteraard wel trouw hebben bij gehouden.

Dag 1: Reis naar Regensburg (D)
Vanmorgen vroeg hebben we de auto volgepakt en zijn we rond 7:15 uur vertrokken uit het pittoreske Swifterbant. Het is de bedoeling dat we twee nachten in Regensburg verblijven en daarna doorrijden naar Tsjechië waar we twee weken in een huisje gaan verblijven. De eerste week in een huisje even onder Pilzen (Plzen) en de tweede week ongeveer 50 km ten zuiden van Praag. Via Oberhausen – Keulen – Frankfurt am Main – Würzburg – Nürnberg zijn we dan uiteindelijk in Regensburg aangekomen. Onderweg er een paar keer even uit geweest en even na 16:00 uur waren we dan in het Ibis hotel in Regensburg. Goed hotel, ziet er keurig uit, alleen de dekens zijn wat smal. Gelukkig hebben ze nog een extra dekbed.

Na even een middagdutje te hebben gedaan zijn we ’s avonds de oude stad in geweest om daar wat te gaan eten en verder wat rond te kijken. Het is een mooie stad met veel historie, morgen hebben we nog een hele dag om rond te kijken. Voor nu eerst lekker slapen.

Voor meer foto's van deze dag is hier een slideshow te vinden.

Dag 2: Dagje Regensburg
Na het ontbijt zijn we te voet de oude stad weer ingegaan om rond te kijken. Regensburg is rond het jaar 179 gesticht en heeft daarom een rijke historie. Dit is vooral te zien aan de vele oude bouwwerken. Wat misschien ook meespeelt is dat deze stad tijdens de Tweede Wereldoorlog niet is gebombardeerd. Doordat er nog zoveel bijzondere architectuur aanwezig is, heeft de Unesco dit gedeelte van Regensburg dan ook op de lijst gezet van het Cultureel Werelderfgoed.

De ‘Steinerne Brücke’ (de Stenen Brug) werd al in de 12e eeuw aangelegd en voert ons over de Donau (die trouwens helemaal niet zo blauw is…). Deze brug is overigens afgesloten voor gemotoriseerd verkeer; wel zo rustig.

Verder zijn er nog zeer veel torens te zien door de stad, die werden gebouwd door kooplieden om zo hun rijkdom te tonen aan de omgeving. Ook kerken kom je hier erg veel tegen. De ‘Schottenkirche’ bijvoorbeeld heeft een zeer bijzonder beeldhouwwerk om de deur heen, wat medewerkers van monumentenzorg nog steeds voor een raadsel stelt.

Ook de ‘Alte Kapelle’ en de Dom van Regensburg zijn zeer de moeite waard om te bezoeken. De ‘Alte Kapelle’ toont bijvoorbeeld de vele kunstschatten die ze heeft en de Dom is een imposant Gotisch bouwwerk met zeer vele taferelen aan de voorzijde. Wel zijn ze nog bezig met restauratie werkzaamheden en binnenin wordt een groot orgel op 15 meter hoogte bevestigt. Leuk detail: de organist wordt met een lift omhoog gebracht. Er is dus geen trap naar het orgel toe.

’s Avonds na het eten werden we nog getrakteerd op een muzikaal toetje. Dit weekend is het Jazzweekend met allerlei optredens op diverse podia door de stad. Ook hier moesten we nog even wat foto’s van maken.

Slideshow van dag 2 is hier te vinden.

Dag 3: Naar Tsjechië
Na het ontbijt hebben we onze spullen weer ingepakt en bij de receptie van het hotel even een mailtje naar het thuisfront gestuurd. Rond 11:00 uur hebben we ons dan uitgecheckt en zetten we koers naar Tsjechië. Bij Furth am Wald zijn we de grens overgegaan en even gestopt om de kaart te wisselen in de TomTom van West- naar Oost-Europa. Een pluspuntje van één Europa: geen grenscontrole. Even later wederom gestopt bij een tankstation om een snelweg vignet te kopen. Deze zijn ook verplicht in Tsjechië.

Wat betreft het weer was het prima reis weer. Niet te warm, niet te veel zon, geen regen. Dankzij de TomTom bleven we op de juiste route naar ons vakantie huisje in Nove Mitrovice. Via een zeer smal kronkelig weggetje kwamen we dan uiteindelijk om 14:15 uur bij ons huisje aan. De afgelopen paar dagen heeft het hier flink geplenst dus het was een aardige modderpoel bij de parkeerplek. Ook het grasveld rond ons huisje is aardig sompig…

Even bellen met onze gastheer dat we er al waren en een 10 tot 15 minuten later kwam hij er ook al aan met de sleutel. Het is een mooi bruin houten huisje met een Oost Europees jaren 50 interieur, maar verder wel comfortabel. Verder zit er ook een nette keuken in met magnetron en koelkast, de kamer heeft satelliet TV en een houtkachel :) Nicolina kan zich weer uitleven. ’s Avonds hebben we de kachel dan ook flink opgestookt om het lekker warm te krijgen. Boven zijn twee slaapkamers met brede bedden, alleen liggen de kussens voor geen enkele meter. Ach, je kunt niet alles hebben.

De slideshow van dag 3 (niet zo heel veel foto's), klik hier.

Dag 4: Nupomek en rustig aan.
Vandaag gaan we het rustig aan doen hebben we besloten. Eerst even uitslapen en daarna buiten het ontbijt. Het zonnetje schijnt al en de temperatuur is ook prima. Na het ontbijt boekje pakken en lekker lezen en luieren. Rond 13:00 uur de auto even pakken en rondrijden. Radovan – onze gastheer – vertelde dat hij een hotel heeft in Nupomek iets ten zuiden van Nove Mitrovice. Dus de TomTom ingesteld naar Nupomek. Via vele kronkelweggetjes met evenvele kuilen en gaten kwamen we dan uit in Nupomek. Een leuk stadje wat op zondag aardig uitgestorven is. We zijn benieuwd of dit door de week ook zo is. Ze hebben hier trouwens ook een SNS-Regiobank. Speciaal voor Danny :)

Het hotel van Radovan hebben we dan ook gevonden en hebben hier geluncht. Nou ja, lunchen. Dat kennen ze hier niet echt. Verwacht geen tosti ham-kaas, boeren omelet of twee Van Dobben kroketten op het menu. Dus dan maar iets uitgebreider; gevulde kipschnitzel met camanbert en cranberrysaus en een mixed grill van kip met frietjes. Voor 14 euro ben je helemaal klaar en het smaakt ook nog eens voortreffelijk; gaan we vaker doen :)

Ook van deze dag is hier een korte slideshow te zien.

Dag 5: Heel rustig aan.
Vandaag hebben we het patroon van gisteren vervolgd. ’s Ochtends eerst lekker uitgeslapen en na het ontbijt boodschappen doen. We hadden al gezien dat er een Coop supermarkt aanwezig was in het dorpje, dus daar kunnen we mooi boodschappen doen. Enthousiast een kratje meegenomen om hier al onze boodschappen in te slaan. Dat moesten we dan toch even bijstellen want zo heel erg groot was deze supermarkt niet. Het had iets meer van een minimarkt, of een camping winkel. De AH in het UMCG heeft een breder assortiment. Gelukkig konden we hier wel brood en water halen, want dat hadden we niet meer en konden we toch nog gaan lunchen. In Nupomek was er ook een Coop, dus moeten we daar de komende dagen maar wat meer gaan halen.
Ons huisje verscholen tussen de bomen.

Verder hebben we de tuinstoelen weer in het zonnetje gezet, ons zelf goed ingesmeerd, boekje en wat drinken er bij en lekker lezen. Heerlijk rustig aan relaxen. Na het avondeten de bergschoenen nog even aangetrokken en nog even rond gewandeld.

Een slideshow? Ook van deze dag zijn er nog een paar extra foto's gemaakt.