zondag 15 november 2009

My First Highkey

Afgelopen zondag zijn we bij een collega fotograaf (en opperhoofd van mijn werk) geweest voor een kennisdelingssessie. Het was echt kennisdeling, aangezien wij beide er veel van geleerd hebben. De vraag was hoe je een high-key foto kon maken met alleen speedlight flitsers. Een leuke vraag aangezien ik dat zelf ook nog niet heb uitgevoerd, dus ook een leermoment voor mij. (Update: Ik heb wel vaker een high-key foto gemaakt, maar dat was meer toeval of niet bepaald de intentie. Het kwam er meestal zo uit. Dit was een daadwerkelijke setup voor een high-key foto...)

We zijn eerst begonnen om de achtergrond in te stellen zodat de witte muur volledig overbelicht wordt. Eén SB-900 op 1/2 vermogen met diffusor er op, en ongeveer 1,5 meter van de muur verwijderd.

Daarna een zogenaamde Clamshell opstelling gemaakt met een Canon 430EZ en een Nikon SB-600 flitser, beide met een paraplu. (Zie foto onder.) De verhouding tussen de bovenste en de onderste flitser was 1:2.


Daarna dus foto's schieten... En ik moet zeggen, het resultaat mag er zijn. Maar dat kan ook wel met een paar mooie modellen.


En soms kun je aardig te grazen worden genomen door je beide zussen..

Al met al was het een gezellige middag/avond geworden waarbij we weer veel geleerd hebben. Dit is nog maar een begin en wat we zeer zeker nog een keer gaan proberen.

Geen opmerkingen: